Olika tyglar

Det finns ganska många olika sorters tyglar, men jag tänkte jag ska jämföra några av dom vanligaste som jag känner till!

Jag är väldigt kinkig när det gäller tyglar, dom ska verkligen vara perfekt för att jag ska kunna rida bra. Så för mig har flätade tyglar fungerat aldra bäst! Jag tycker att man får ett stadigt grepp, och tygeln glider inte en enda  centimeterur handen!
Flätade tyglar brukar jag använda vid normal ridning med träns. BÄSTA!



Vanliga släta tyglar är något som jag faktiskt oxå gilalr ganska bra, jag använder det alltid när jag rider med tex kandar, men då är det viktigt att dom är smala. För det är ju ganska jobbigt att ha tjocka tyglar i handen när man dessutom ska ha två tyglar att hålla i. Men som sagt, släta tyglar är oxå bra enligt mig, dock kan dom vara lite jobboga om det regnar mycket ute, för då blir det EXTREMT hala :S



Tyglar med små knoppar på (kommer inte på namnet XD) Tycker jag är HEEEELT värdelösa. Jag får känslan av att man "måste" hålla händerna vid någon av dom där knopparna och då blir tygeln för kort ellr får lång, HELT sämst enligt mig. !!! Och det är många av dessa tyglar som är i "tyg" vilket är ännu hemskare...



Och så finns det ju dom där tyglarna med gummi på sig, dom är absolut värsta tygeln som finns enligt mig! Dom är hårda och tjocka! Jag tycker att en tygel ska vara så mjuk som möjligt och så liten och tunn som möjligt. Men denna gummitygel är precis tvärt emot! Så det är en tygel som jag ALDRIG skulle kunna tänka mig använda!!



Alla bilderna är lånade från google.se


Kommentarer
Postat av: Natalie

Jag kan inte rida med annat än gummityglar och alla mina är jättemjuka? :D Däremot är flätade stela och hårda haha!

2012-05-01 @ 16:06:56
URL: http://nataliehakkila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0