Tankar kring sporrar

Jag använder bara sporrar när jag rider dressyr, annars tycker jag att det är onödigt faktiskt. Han är så pass pigg och känslig för skänkeln att jag faktiskt inte behöver det egentligen, men när jag rider dressyr tycker jag att det är skönt att ha sporrar för att kunna göra så små hjälper som möjligt.

Men jag vet inte riktigt om jag tycker att dom sporrar som jag har räcker till för att kunna göra dom små hjälper jag vill. Jag har alltså 1,5cm kulsporrar nu. Funderar på om jag ska köpa 2cm eller 2,5 cm sporrar. Tror det lutar åt att jag köper 2,5 cm sporrar, för det lär ju inte vara så mycket skillnad mellan 1,5 och 2 cm? Självklart så ska det vara kulsporrar, gillar absolut inte vanliga "vassa" sporrar!

För det är ju som sagt väldigt lätt att man skadar hästen om man inte kan hantera sporrar på rätt sätt. Det är faktiskt mer vanligt än vad man tror, det är ganska oft man ser hästar med "märken" efter sporrar/skänkeln. Det kan ju inte vara så skönt för hästen. Visst jag kanske inte är direkt bäst p att hantera sporrar själv heller, men det är något jag tänker på VARJE gång jag rider. Alltså att lägga min skänkel så att det skulle kunna skada Ideal. Och det är även därför jag rider med kulsporrar, för att jag är rädd för att jag skulle råka ha min skänkel fel, och då gör det ju inte lika ont för honom om jag har kulsporrar.
Rider ni med sporrar? I så fall vad för sporrar?


Dessa sporrar rider jag med nu! 

Kommentarer
Postat av: Linnéa ♥

Jag rider med kulsporrar, 2.5mm. Men endast i dressyren på hästen, har även ett par med ''trissa'' som jag ska börja använda då de oxå ska vara snälla.



När jag hoppar ridskolehästarna blir det ofta att jag har sporrar & det beror på att jag vill ha det där extra trycket som kan vara svårt att få på dom ^^

2012-04-02 @ 19:45:55
URL: http://thinkandsmile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0