Så går det till här i stallet

Tänkte jag ska berätta lite om hur vårat stall funkar med, fodringar, ut/insläpp, tider och så vidare :P
Maria Hall då, som äger stallet har 5 boxar i stallet. Två hästar har hon själv och tre boxar hyr hon ut, en av dom hyr då jag alltså :) En av dom andra tjejerna i stallet är Amanda, och hon har en häst som heter Wille och är 21 år. Och den andra tjejen, Petra hon har en häst som heter Adam och han är 19 tror jag :O Vi är alla ett riktigt trevlig gäng, ALDRIG nått bråk eller tjaft!! Superskönt det faktiskt!! :)
Maria fixar alla fodringar och ut/insläpp, ALLA dagar i veckan vilket är SUPER!
Dom går ut ungefär 7.30 och på vintern går dom in kl 3 och på sommaren kl 5.
Dom får även hö 7 gånger per dag på vintern! Och på sommaren äter dom andra hästarna bara hö vid insläpp och kväll, men Ideal får mat även morgon och lunch eftersom han inte kan äta gräs!
Fodringstider vinter:
  • Morgon hö + kraft ca 06.45 (I boxen)
  • Mellis hö ca 09.00 (ute)
  • Lunch hö ca 12.00 (ute)
  • Intags hö + kraft 15.00 (I boxen)
  • Mellis hö ca 18.00 (I boxen)
  • Kvälls hö + kraft 21.00 (I boxen)
Fodringstider sommar:
  • Kraft + lite hö ca 06.45 (i boxen) (Alla hästar)
  • Morgon hö (bara Ideal) ca 07.30 när alla hästar går ut.
  • Lunch hö 12.00 (ute, bara Ideal)
  • Intagsmat hö + kraft 17.00 (I boxen, alla hästar)
  • Kvälls hö + kraft 21.00 (I boxen, alla hästar)
Strö och så finns i stallet så det får man köpa av Maria, det är Torvmix som vi använder. Jag köper själv kutter spån från en såg i Alunda och blandar ut med eftersom det blir svindyrt att köpa bara Torvmix eftersom dom kostar 90 kr st, och jag använder 4 - 5 i månaden om jag inte blandar ut :O
Bild på stallgången

Kommentarer
Postat av: ida

varför inte kasta ut ngr kg hö i hagen för så slipper man tänka på att ge dom samma tid i lunch varje dag, när man kan slänga 3kg på morgonen så kan dom äta best fan dom vill sen under hela dagen till insälppet.

Bara drygt när man vill åka bort eller inte kan!

hästar med 3personal e inte mkt när ingen kan ge dom lunch om man nu jobbar.

Måste va jobbigt som fan

2012-03-18 @ 03:49:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0