Info om Ideal

Tänkte jag skulle berätta lite i helhet hur Ideals liv har sett ut. 

När han var 3 år köpte min mamma honom. Han var från början en hopphäst, han är ju avlad till det så. Hans pappa är Feliciano som tävlat OS i hoppning. Men eftersom han var för liten för att hoppa dom större klasserna såldes han som allround häst. 

När han kom hem till oss var han som galen, han var hingstig, han reste sig hela tiden och var som rena rama studsbollen. Men han visade endå bra sidor när man red, han var otroligt duktig i dressyren. Han klättrade fort i klasserna och när han var ca 10 år startade mamma honom upp till St Georges. Men han var tränad upp till Grand Prix men han hade inte riktigt så bra gångarter för att gå dom klassera. Självklart tränade mamma för många tränare för att få honom dit, det var bland annat Mattias Jansson och Andreas Hesse. Båda är mycket mycket bra tränare och tränar hästar på Mycket hög nivå. 

När han var ca 10 började även jag rida honom en del, mamma och jag delade på honom kan man säga. Jag tävlade honom bara låga klasser när jag var liten (var ju själv inte mer än 10 år och det var ganska svårt att rida ihop en storhäst) Men med tiden lärde jag mig och vi startade ganska höga klasser. Planerade bland annat att kvala in till junior SM, men självklart så skulle han ju bli sjuk då. Han fick fång. Och det ville inte släppa, utan kom tillbaka gång på gång på gång... Och han fick även hosta efter att ha stått i ett dåligt stall. Så det var många år som han vilade. 

När han var 17 år började jag återigen rida honom. Och det gick hur bra som helst, ingen hosta och ingen fång. Men problemet var bara att mamma hade sålt den enda sadel som han någonsin kunnat ha.. Så varje sadel jag hade fick han ont i ryggen av så jag kunde aldrig riktigt rida honom. Så jag red barbacka under en lång period tills jag hittade en lika dan sadel som han tidigare haft *lycka* och nu har jag haft den sadeln i ett år och det funkar utmärkt! 

Så efter många års vila så har han aldrig kommit tilbaka till den form han en gång var i. Men vi jobbar oss sakta uppåt igen. Tränar ungefär på MVS nivå nu men vissa saker minns han fortfarande från dom högre klassen som, passage, galoppombyten upp till ca var tredje, och hyfsade galopp piruetter. Men eftersom jag själv inte är lika duktig som han är så lär jag mig en del av honom också. Om han hade en ryttare som kunde alla dom där sakerna upp till GP så skulle han säkert göra det. Men som sagt jag är inte där. Om jag skulle sätta mig själv i nån klass skulle jag gissa på MVS med kunskap om vissa GP rörelser.

Våran barbackatid



Kommentarer
Postat av: Olivia

Jaså, vilken söt häst då* Haha :D Hur stor är han?:) Nej tyvärr jag är inte så mycket för bloglovin ;)

2012-03-20 @ 20:08:56
URL: http://oliviajosefinaaa.blogg.se/
Postat av: Karolina & Olivia - hästblogg

hej fin blogg! följa varann via bloglovin? KRAM! :)

2012-03-20 @ 20:22:34
URL: http://ponnybruttornas.blogg.se/
Postat av: Miranda

riktigt fin han är :)

2012-03-21 @ 02:02:26
URL: http://miiranda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0