Ridövningstips!

Jag har ett par ridövningar som jag fått från Maria Hall, det är alltså lösgörande ridövningar som jag tycker funkar riktigt bra, i alla fall för mig ;) så jag tänke jag ska dela med mig utav dom! :)
Denna övning kan man göra i både skritt, trav och galopp beroende på hästens kunskaper. Jag brukar börja att göra den i skritt, sen trav och efter en stund galopp.
Man rider på den stora mittvolten i skritt/trav/galopp och varje gång man kommer till den "öppna" delen på volten (alltsådär det inte är staket) så flyttar man hästen ett par steg i sidled ut från volten, så att det blir som en skänkelvikning med mycket böjning på halsen inåt. Och resten av volten ska man se till att ha hästen ställd inåt hela tiden, man kan variera mellan lite stälning och mycket ställning. Det är viktigt att man i denna övning inte böjer hästen med innertydeln, utan att man har hästen på yttertygeln och rundar den för innerskänkeln. Och om man känner att man vill/kan så är det bra att göra en halt lite då och då för att hästen ska aktivera sina bakben, men viktigt då att hästen inte bara "ramlar" in i halten, utan att man verkligen rider hela vägen in i halten.
Denna övning är bra för att få hästen lösgjord, och få bakbenen att hänga med, brukar använda den som uppvärmning.
Kommer upp med flera ridövningar i annat inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0