Mitt nästa ridpass

Har gjort en liten planering med övningar inför mitt nästa ridpass. Har blivit lite inspirerad av tidningen Allt om dressyr. Har snott lite övningar därifrån som jag själv har skrivit ihop på mitt sätt.
Jag tänkte att jag ska skriva ut dom och ta med till stallet. Alltså jag har gjort en förkortad version av dom så att det går lätt att läsa igenom dom innan jag rider eller kanske till och med tar med mig dom ut!

Detta är bara några övningar! Har skrivit ihop säkert 8 st till! Men dom sparar jag till en annan gång att visa er ;)
Som ni ser så är detta bara bas övningar. Har tänkt jag ska öva lite extra på lösgjordhet och balans till nästa ridpass!




Uppvärmning

-Rid tre stora serpentiner över hela ridbanan.
-Försök få hästen att söka sig lågt, långt ner med halsen.
-Allt eftersom korta upp tyglarna lite och rid med lite mer svängning på serpentinerna. Till slut ska hästen  gå  nästan i halva 10 metersvolter.

 

  • Böj inte hästen för mycket eftersom han inte är varm ännu i början.
  • Ha inte för stora krav från början. Hästen kan inte jobba kall.

 

 

Att rida innanför spåret/timglaset. Balansövning

- Rid i trav på fyrkantsspåret och rid sett igenom varje gång efter en kortsida. Men rid inte enda ut till  kortsidan, utan rid 2-3 meter innanför spåret.
-Böj hästen ordentligt för innerskänkeln vid alla hörnpasseringar.
-Rakrikta hästen ordentligt när man rider snett igenom, för att träna upp balansen.
-Man kan även öka och minska om man känner sig redo för det. Man kan även göra halt vid X för att  aktivera bakbenen.
-Gör sedan övningen i galopp. Bryt av vid X och fatta ny galopp och hästen inte är redo för  galoppombyten. Men även om hästen kan galoppombyten kan det vara bra för bakbensaktiviteten att göra  övergångar.

 

  • När man rider innanför spåret håll hästen stadig på ytter tygeln så att hästen inte kan tryckasig utåt.
  • Se till att hästen böjer sig ordentligt i hörnen utan att han glider iväg.
  • Rakrikta ordentligt när man rider snett igenom. Fäst blicken på en punkt.

 

 

Lösgörande, 10 metersvolter

-Rid på medellinjen och lägg tre st 10 meters volter. En vid D, en vid X och en vid G.
-När du sedan kommer ut på långsidan rid lätt och låt hästen sänka huvudet långt och lågt och öka tempot  något.
-När man kommer till kortsidan, korta upp hästen, korta upp traven och sätt dig ner och gör samma  övning igen.
-Gör sedan övningen i galopp. Glöm inte att byta varv!

 

  • Glöm inte halvhalterna innan varje påbörjad aktivitet.
  • Böj hästen för inner skänkel i volterna, man kan även leda med handen om hästen har svårt att ställa sig.
  • Vrid på kroppen i den riktning du vill åt, det underlättar för hästen att gå dit du vill.

 



Kommentarer
Postat av: Klara

Bra övningar! :D ska nog testa det!

2012-04-08 @ 10:08:22
URL: http://overbystall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0