Jag fattar inte hur folk kan gilla detta..

En sak som jag verkligen inte förstår är hur folk kan gilla att dressyrsadlar har så stora knästöd att dom går över benet, och att sadeln är så djup att det känns som att sitta mellan en kamels pucklar?! Jag fattar inte alltså... Man sitter ju helt fast!? och så sitter man så högt över hästen att man inte får någon kontakt med ryggen. Näst intill ALLA nya dressyrsadlar är byggda att man ska sitta stilla men istället sitter man FAST för att det är stöd överallt så man kan inte röra sig. Är det inte meningen att man ska rida så pass bra att man inte behöver alla dessa stöd???


Förr i tiden var alla sadlar så gott som platta (eller ja självklart fanns det ju stöd, men inte som dagens sadlar) Och inte satt man sämre för det? Snarare tvärt om tycker jag, då hade man tillräckligt med muskler för att vara stadig i sin egen kropp och därför kunde man oxå rida bättre. Jag har några gånger ridit i dessa "puffiga/fluffiga" sadlar med MASSOR av stöd, och jag kan inte ens sitta ner i traven utan att tappa balansen. Förra året när jag letade sadel till Ideal red jag i ganska många såna sadlar och jag gillade ingen av dom!! Jag satt för långt från hästen och kunde inte röra mig. Och det resulterade ju självklart i dålig balans och därför oxå att Ideal inte gick bra.

Men nu har jag ju hittat min kära Passier. Den är PLATT, eller inte helt platt men man känner sig fri och det går att röra sig och man sitter nära hästen även fast jag har fårskinnspadd! Det kallar jag sadel! Men det är ju oxå en sadel som tillverkades för kanske 15 - 20 år sedan, och dom är bra än! Det kallar jag SADEL!!


Kan säga att jag faktiskt rider bättre i en hoppsadel än i en dressyrsadel med alla dessa stöd överallt. Red ju i hoppsadel under tiden som jag letade efter att köpa en dressyrsadel och jag såg inget fel i att rida dressyr i en hoppsadel! Jag kände mig fri, kunde göra allt jag ville och satt endå hur bra som helst. Men ni får tycka som ni vill, tänkte jag bara skulle framföra MIN åsikt vad det gäller detta. 

Nya sadlar = super mycket stöd överallt!







Gamala sadlar = Väldigt lite stöd, alltså ganska platt = bra och fri sits!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag kan verkligen inte sitta snyggt i en hoppsadel. Men jag är gaanska otränad haha, så kan bero på det faktiskt ;)

2012-04-05 @ 20:15:43
URL: http://jedressage.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sv: Tack!!



Jag har faktiskt inte ridit i dressyrsadel, konstigt nog. Kanske någon gång men de har jag inte tänkt på!

Bra skrivet :-)

2012-04-05 @ 20:34:24
URL: http://horseelight.blogg.se/
Postat av: Linnea

Superfin blogg! :)

2012-04-05 @ 20:42:33
URL: http://buspollen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0