Dagens ridpass

Idag tränae jag Johannaen stund, för hon var i stallet när jag kom så tyckte det passade bra att träna henne lite då så att hon vet hur hon ska rida min lilla gris!

Började som valigt med att Ideal fick springa några varv på fri tygen för att komma igång. Sen började jag med att lära henne att man måste rida Ideal framåt, annars funkar inget als. Efter en stund så gick det lite bättre, då övergick vi till att hon ska träna sin sits, för hon lutar sig gärna lite fram och då blir han framtung. Men även det fic vi ganska bra pejl på mot slutet. Sist så fick hon prova lite passage, haha det tyckte hon var coolt ;) Och Ideal gör ju det mycket mycet bättre när man har någon som går brevid och petar på hans rumpa än när man sitter på själv och försöker göra de själv. 

Sen började jag rida, det var inte riktigt som vanligt i början. Han var lite loj och stel. Men Johanna kan ju inte Ideal så bra ännu så jag skyller inget på henne :) Ideal är svår att rida, han är inte som andra hästar. Det är ju i princip bara två ryttare som har ridit honom i hela hans liv, det är mamma och jag. Mest mamma då. Så man kan säga att Ideal är skräddarsydd efter mamma.. haha! Men man måsterida som mamma för att han ska gå bra. Och mamma har ju lärt mig så jag vet hur han fnkar. Det är därför jag tränar Johanna så jag kan dela med mig av allt haha.
Men åter till min ridning. Jag övade först 5 min på att få honom avslappnad, att han skulle ett varv sträcka ut halsen lång och lågt, sen ett varv upp med huvudet. Efter det så tränade jag hörnpasseringar. Känner att jag verkligen behöver det för jag slarvar SÅÅÅ med dom.. fy mig! Tyckte att han blev riktigt mjuk på slutet av att verkligen gå ut i hörnen så långt det bara går. Red inte så länge eftersom Johanna red ca 25 min oxå! Men på onsdag blir det öva mer på dom där övningarna som jag snott från Allt om dressyr!


Snälla mamma ge mig godis..



Kommentarer
Postat av: Miranda

sv: eftersomatt de är en facebookfilm så kanske man bara kan se den om man är kompis med dig på fb!? :)

2012-04-09 @ 19:42:48
URL: http://nattstad.se/mirandaostlund
Postat av: Marie

läcker häst

2012-04-10 @ 18:01:10
URL: http://mnightlighta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0