Dagens dressyrpass

Red ett ordentligt dressyrpass på ridbanan idag! kände att jag behövde jobba igenom galoppen idag, brukar alltid lägga den åt sidan nämligen, fy mig!
Men började med att skritta fram 5 min, sen travade jag utan krav på form ett par varv i båda varv sen jobbade jag honom mjukgörande i skritt ca 5 min.
Sen började jag jobba honom lång och låg i traven, som vanligt bara lösgörande i början med mycket tänk på att han ska aktivera bakbenen alltså öka - minska - öka - minska osv. gjorde det ca 10 min, och när jag kände mig nöjd blev det skritt paus.

Började sedan jobba med galoppen på en 20 m volt. först halvlång och låg med friskt tempo galopp ett varv - ett varv kort samlad galopp. så höll jag på ca 10 min i båda varven. vilket resulterade i att han blev väldigt mjuk. tyckte han förtjänade mycket pauser för jag brukar inte jobba så håt med galoppen normalt. Så jag skrittade mycket emellan. Men när jag var nöjd med denna övning gjorde jag en ny sak. Red på spåret med ställning in - ut- in - ut, i samlad galopp. På kortsidan fick han gå på ett par steg innan jag gick ut på kvartslinjen och skulle ha honom så rak ställd som möjligt med fokus på kort galopp med mycket energi. Det gick sådär, han blev en aning över tygeln ibland och det resulterade i lite vingligt. Men är i övrigt nöjd med hur det gick i galoppen!

Avslutade sedan med 5 mins jobbande i trav med skänkelvikningar, och han kändes jättemjuk så det gick bra :) sist men inte mnst skrittade jag av ut i skogen! Är ganska nöjd med honom idag, går framåt i alla fall ;) 


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vilken fin bild! Låter som ett bra pass :D

2012-04-02 @ 20:49:43
URL: http://jedressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0