Bett jag använder

Jag brukar använda mig av tre olika bett, beroende på vad jag gör. Ett vanligt tre-delar använder jag för det mesta, när jag tränar på ridbanan, när jag rider ut, man kan säga att jag rider med det vanliga tre-delade 80% av alla gånger. Han funkar superbra på ett tre-delat bett + att det är snält mot hans mun!  

Så ibland rider jag med kandar, tex faktiskt är jag rider dressyr ute på tex ängen. För när jag rider på ängen är han oftast mer framme för skänkeln och då passar det bättre att rida med kandaret helt enkelt! Rider även med kandaret på ridbanan ibland, tex när jag har tänkt mig träna lite hårdare, för då är det enklare att få honom uppmärksam och så slipper man koncentrera sig på formen på samma sätt som met träns! Självklart måste man även tänka på formen med kandar! Men det blir på ett annat sätt med kandar om ni förstår? :) 

Och så har jag ett till bett som jag brukar använda. Det är ett tre-delat fullcheek bett. Jag brukar använda det tex när jag longerar, tömkör eller ibland när jag rider ut. Han bli liksom lite mer balanserad med det bettet, och heller inte riktigt lika stark, så det funkar bra! 



Här e kandarstången som jag använder. Och bilden till höger är fullcheek bettet.




Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej! Måste bara fråga dig om fullcheek bettet då jag inte riktigt hittat någon bra fakta om det. Är det lite starkare än ett vanligt 3delat eller ger det samma effekt? Har nämligen funderat på att köpa ett fullcheek till min lilla pålle då han kan bli lite starkare vid uteritt och hoppning.

2012-04-24 @ 23:40:47
URL: http://gax.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Hur länge har du ägt honom? :-)

2012-04-25 @ 10:56:06
URL: http://horseelight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0